پیدا کردن مشتری جدید دغدغه اصلی هر کسب و کاری است. به همین دلیل سوالی که صاحبان کسب و کار می پرسند این است که : از کجا مشتری جدید پیدا کنم؟ راه های پیدا کردن مشتری جدید کدام است؟
فروش بصورت سیکل یا چرخه است که این چرخه باید مداوم و پیوسته باشد. برای اینکه این چرخه متوقف نشود نیاز به سوخت است، این سوخت مشتری یابی است. از طرفی هر کسب و کاری دچار ریزش و افت مشتری می شود بنابراین جذب مشتری جدید لازم و ضروری است. حال که به اهمیت جذب مشتری پی بردید با ما همراه باشید تا در این مقاله از زانینکو برای شما در این باره صحبت کنیم.
1- ارجاع یا Referral
یکی از با کیفیترین راه های پیدا کردن مشتری جدید ارجاع یا رفرال است. ارجاع یعنی مشتریان فعلی شما، کسب و کار یا خدمات و محصولات شما را به دیگران معرفی و آنها را به عنوان مشتری جدید پیش شما بفرستند. این نوع مشتریان خیلی با کیفیت هستند و با آغوش باز شما را می پذیرند.
نکته مهم این نوع مشتری یابی این است که: از مشتریان فعلی بخواهید که افراد جدید را به شما معرفی کنند. همچنین برای مشتریانی که افراد جدید معرفی می کنند امتیازی در نظر بگیرید.
2- شبکه سازی یا Networking
شبکه سازی یعنی اینکه شما با افراد زیادی ارتباط داشته باشید و از هر فرصتی برای آشنایی و ارتباط استفاده کنید. در تمام مناسبتها، رویدادها و همایشهای مربوط به کارتان شرکت کنید و سعی کنید با افراد زیادی آشنا شوید. این افراد میتوانند به خریداران شما تبدیل شوند. شاید هم بتوانند شما را به دیگران توصیه کنند.
3- همکاری با کسب و کارهای مکمل
به کسبوکارهایی که دقیقا کالا یا خدمات شما را نمی فروشند بلکه محصولی دارند که تکمیل کننده کالاهای شماست، مکمل می گویند. این کسب و کارها پایگاه مشتری خوبی دارند، با آنها همکاری کنید و لیست مشتریان را با هم مبادله کنید. این کار باعث می شود که هر دو نفر از این روش پیدا کردن مشتری سودمند شوید. مثلاً یک وبسایت فروش لباس بچگانه میتواند با یک وبسایت فروش اسباببازی شریک شود، تا مشتریهای جدیدی جذب کند. برای مثال، به مشتریهایی که از طرف آن کسبوکار میآیند تخفیف بدهید.
4- پتانسیل فضای آنلاین
امروزه کمتر کسی را سراغ دارید که گوشی هوشمند نداشته باشد، و بیخود هم نیست که به آن تلفن همراه می گویند. زیرا شب و روز حتی بعضی ها توی رختخواب هم دست بردارش نیستند، مخصوصا از زمانی که اینترت همراه هم فعال شده است. پس اگر به درستی و در زمان مناسب جلوی چشمان مخاطب ظاهر شوید و پیامت جالب و گیرا باشد، می توانید مشتری جدید جذب کنید. در حال حاضر شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های پیدا کردن مشتری جدید به شیوه آنلاین هستند.
5- رسد رقبای موفق
ببینید رقبای شما برای پیدا کردن مشتری از چه روش هایی استفاده می کنند، خوب بررسی کنید، شما هم مناسبترین را اجرا کنید. این سوالات را به دقت بخوانید و بررسی کنید . رقیبان شما کجا بازاریابی و تبلیغ می کنند؟ روش تبلیغ آنها چگونه است؟ از چه ابزارهایی برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می کنند؟ ممکن است چیزی که برای آنها جواب داده است برای شما هم مفید باشد.
6- محتوا پادشاه است – Content is king
حتما شنیدید که می گویند محتوا پادشاه است، اما نه هر محتوایی بلکه محتوای درجه یک که مناسب مخاطب هدف باشد. در این روش شما می توانید انتخاب کنید چه نوع مشتری می خواهید، چطور؟ محتوای با کیفیت، مشتری با کیفیت برای شما به ارمغان میاورد و محتوای ضعیف مشتری ضعیف. محتوای با کیفیت نه تنها روب برندینگ شما تاثیر خوبی دارد، بلکه در پیدا کردن مشتری جدید نیز بسیار موثر است.
اگر روش های پیدا کردن مشتری را ندانید، در نتیجه نمی توانید مشتریان زیادی را جذب کنید و کسب و کار شما پر سود نخواهد بود. پس سعی کنید تمام روش های بازاریابی را به خوبی بلد باشید و آنهایی را که برای شما مناسب است امتحان کنید.